Na čem běží náš eshop

Za těch deset let fungování našeho obchodu jsme vystřídali několikero řešení. Úplně první verze z roku 2005 běžela na systému Quick.Cart. Byl to velice jednoduchý zdarma dostupný systém napsaný v php, fungující bez databáze.

Screenshot 2016-01-06 12.20.49.png

Záhy ale takto jednoduché řešení přestalo stačit, takže jsem se poohlížel po jiném volně dostupném řešení. Vzhledem k tomu, že jsou obchod rozjížděl od nuly, neměl jsem prostředky na jiné než open source řešení. Možností se tehdy nenabízelo mnoho a volba padla na Zencart, protože měl vynikající českou podporu. Spoustu věcí jsem si na Zencartu přiohýbal sám, složitější moduly se daly pořídit za mrzký peníz, většina byla dokonce zdarma na českých stránkách. Web jsem vpodstatě změnil k nepoznání - frontend se původnímu Zencartu vůbec nepodobal, 50% funkcí v administraci byla dodělávaná buď ručně nebo formou pluginů. Nutno říci, a kdo kdy něco dělal pro Zencart mi jistě dá za pravdu, že struktura Zencartu je naprosto pekelná, všechny úpravy byly dost úmorné a zahrnovaly úpravu velkého množství souborů. Takže když někdy kolem roku 2011 začal eshop trochu vydělávat, začal jsem pošilhávat po novém řešení.

Screenshot 2016-01-06 12.34.51.png

Moje vize byla opět použít nějaký open source projekt, ale tentokrát zaplatit programátora, který jej přiblíží mým představám. V té době jsem narazil na Opencart a bylo vymalováno. Opencart dodržuje MVC architekturu - rozděluje datový model aplikace, uživatelské rozhraní a řídicí logiku do tří nezávislých komponent, takže úprava kterékoli z nich má jen minimální vliv na ostatní. To byl stěžejní argument, stačilo tedy sehnat programátora a pustit se do práce. To se ale ukázalo jako nesnadný úkol - podařilo se mi sehnat šikovného studenta, byl na tom však špatně s časem a úpravy webu se táhly téměř rok bez kýžené vidiny finální verze, než se mi podařilo sehnat náhradu.

Nový programátor na webu pracoval další téměř dva roky a v druhém roce práce si přizval ještě pomocníka. Programování se neuvěřitelně táhlo a brzy jsme se dostali do fáze, kdy se zcela přepisovaly věci, které udělal první programátor. Bolestně se zde promítla skutečnost, že jsem spoléhal na své zkušenosti s provozem eshopu a úpravy navrhoval za běhu - bez jasné koncepce. Seznam úprav a změn, který jsme si společně vedli, neutěšeně narůstal místo toho aby se tenčil, takže jsme přistoupili k ráznému rozhodnutí - na podzim 2014 jsme stanovili pevné datum, kdy se nový web spustí a veškerou práci jsme tomu podřídili. Úpravy jsem rozdělil na esenciální a na ty, které je možné dělat za běhu ostré verze, což přípravy značně urychlilo.

Spuštění webu proběhlo s menšími obtížemi, ale již po několika měsících používání byl vidět rozdíl jak ve zrychlení práce s administrací objednávek a skladněním zboží, tak v nárustu objednávek - zvýšil se nám konverzní poměr - z 1,53% jsme se dostali na vynikajících 1,99%. Stránky se taky záhy více zalíbily vyhledávačům (konkrétně Googlu, na Seznamu naopak pomalu klesáme...) a dramaticky se zvedly přístupy z organického vyhledávání.

Screenshot 2016-01-06 13.13.38.png

Z dnešního pohledu mi moje počínání při pořizování tak zásadní věci jako je systém eshopu příjde velice pošetilé. To co nám dlouhá léta skvěle fungovalo - tedy pouze časová investice do open source softwaru se v jednu chvíli stalo největší brzdou rozvoje eshopu. Kdybych to včas rozpoznal, mohl jsem učinit jednorázovou investici, klidně spojenou s finanční půjčkou, která by vývoj extrémně urychlila. Aktuálně investujeme dorozvoje eshopu pravidelně a vyplácí se to.

Tento článek je můj 10. nejstarší. Je 545 slov dlouhý, a byl celkem 3204x okomentován.