Jak expedujeme zásilky

Před deseti lety jsem ručně vyplňoval složenky a doručenky, popisoval balíčky prupiskou a v batohu je nosil na poštu. Takto vypadala celá logistika a každý kdo s eshopem začínal od nuly to jistě zná. Nerudné pošťačky za přepážkou, nakrnuté fronty o Vánocích... Užili jsme si toho dosytosti.

První automatizace u nás spočívala v naprogramování scriptu, který uměl generovat text na složenky. Bylo to velice prosté - vygeneroval se odt soubor, který byl přesně napozicovaný a na laserové tiskárně se složenka potiskla. Byl to malý zázrak, který ušetřil několik desítek minut denně.

Další pokrok přišel se zavedením svozů - nejdříve u PPL a posléze i u České pošty. Měli jsme kotouče polepek a ty jsme ručně popisovali a lepili na balíky. Oproti složenkám to byl značný krok kupředu, ale novou dimenzi to dostalo až s online podáním. I zde byl ovšem značný prostor pro zlepšení - všechny zásilky se totiž musely ručně vepisovat do systému přepravce, což bylo brzy úmorné. Naprogramovali jsme proto csv exporty, díky kterým jsme mohli zásilky do systémů přepravců hromadně importovat.

Tuto fázi překonáváme letos - začínáme programovat přímé napojení na dopravce, takže odpadnou exporty a importy tam a zpět, budeme komunikovat zvlášť s každou zásilkou. Ideální proces balení bude tedy vypadat takto: vytiskne se faktura, podle ní se vychystá a zabalí zboží, do počítače se zadá číslo faktury, na tiskárně štítků vyjede polepka generovaná již našim systémem a v eshopu se objednávka automaticky uzavře (zákazník obdrží email, změní se stav objednávky). Balík se polepí a hotovo. Slibuji si od toho 1-3 člověkohodiny časové úspory denně (což +/- odpovídá případovým studiím služby Balíkobot, která přímou komunikaci s dopravcem zprostředkovává).

Tento článek je můj 10. nejstarší. Je 272 slov dlouhý, a byl celkem 4348x okomentován.